Nauka: 5 „Powszechnych” ciekawostek, których możesz nie znać

Czy otaczający Cię świat Cię intryguje? Zadajesz sobie pytania, na które nie możesz znaleźć odpowiedzi?
Oto kilka naukowych ciekawostek, które powinieneś wiedzieć na pewno. zaczerpnięte z książki „Dlaczego gwiazdy świecą?” przez Jamesa Doyle’a (DeAgostini).

DLACZEGO GWIAZDKI BŁYSZCZĄ?

Gwiazdy wydają się świecić, ponieważ widzimy je przez grube warstwy powietrza poruszającego się w atmosferze Ziemi. Kiedy światło gwiazd uderza w naszą atmosferę, jest wielokrotnie odchylane lub załamywane w różnych kierunkach. Refrakcja sprawia, że ​​gwiazdy wydają się lekko poruszać lub mrugać. Nasze oczy i mózg interpretują to tak, jakby świeciła gwiazda. naukowa nazwa tego zjawiska to migotanie gwiazd.

Gdybyśmy patrzyli na gwiazdy z kosmosu, nie świeciłyby, ponieważ nie ma tam atmosfery odbijającej światło.

CZY NA MARSIE JEST ŻYCIE?

Jak dotąd na Marsie nie znaleziono żadnych śladów przeszłego ani obecnego życia. Ale istnieje coraz więcej dowodów na to, że kiedyś na jego powierzchni znajdowała się woda. A woda jest jednym ze składników potrzebnych życiu do przetrwania. Może to oznaczać, że mikroskopijne kształty kiedyś zamieszkiwały „Czerwoną Planetę”.

W 2012 roku NASA uruchomiła łazik Curiosity, wygląda trochę jak zdalnie sterowany samochód, aby zbadać i dowiedzieć się, czy na planecie kiedykolwiek istniało życie. I nadal jest tam do badań.

CZY SĄ HOBBITY?

Tak, ale nie tak, jak je znasz. Do 2001 roku naukowcy uważali, że Homo sapiens (czyli my) to jedyny gatunek ludzki na Ziemi. Ale w rzeczywistości mieliśmy też kuzynów: neandertalczyków, którzy wymarli około 30 000 lat temu.

Pierwsze odkrycie metrowego szkieletu neandertalczyka na indonezyjskiej wyspie Flores datuje się od 100 000 do 60 000 lat temu. Szkielet został nazwany Kwiatowym Hobbitem po hobbitach wymyślonych przez JRR Tolkiena, którzy byli niscy.

ILE JEST Błyskawica?

Średnia temperatura wyładowań atmosferycznych jest niewiarygodnie wysoka. Ogrzewa otaczające powietrze do 27700 ° C. Jest to pięciokrotność temperatury powierzchni słonecznej. Jeszcze większe wrażenie robi fakt, że promień może być tak mały jak smartfon, około 5cm.

DLACZEGO ŚNISZ?

Sny mogą być ekscytujące, przerażające, szczęśliwe, smutne lub dziwaczne. Łączą obrazy, pomysły, nastroje i uczucia. Powód i cel, dla którego marzymy, nie są jeszcze w pełni zrozumiałe. Ale wymarzone studio ma swoją nazwę. Jest nazywany onirologia.

Sny pojawiają się głównie podczas fazy Rem, co oznacza Szybki Ruch Oczu (szybki ruch gałek ocznych). Na tym etapie aktywność mózgu jest wysoka. Nasze mózgi są aktywne mniej więcej na tym samym poziomie, co kiedy nie śpimy. Podczas Rem nasze oczy nieustannie się poruszają, nawet gdy śpimy.

Ale sny mogą pojawiać się również w innych momentach snu, ale będą mniej wyraźne i trudniejsze do „zapamiętania”. Przeciętna osoba składa się między trzy i pięć snów na noc.