Egzoplanety: czym są i jak są odkrywane

O egzoplanety to planety, które krążą wokół gwiazd innych niż Słońce. Dzięki ostrej wizji bardzo wyrafinowanych instrumentów, takich jak Kosmiczny Teleskop Keplera, od maja zeszłego roku znana liczba tych specjalnych planet nagle wzrosła, przekraczając 4000.

POTENCJALNE „KOSZTY ŻYCIA”?

Z egzoplanet można zrobić gaz (jak nasz Jowisz czy Saturn) lub z skała i metale (jak Ziemia) i dlatego będąc mną idealni kandydaci do życia pozaziemskiego. A być może w przyszłości, aby stać się nowym „domem” dla ludzkości.

Ale to tylko wtedy, gdy zostaną znalezione w wezwaniu. „Zakres zamieszkania”, to znaczy w odległości od swojej gwiazdy, która pozwala nam mieć na powierzchni pierwiastek, który uważamy za niezbędny do dzisiejszego życia: płynna woda. Jeśli w rzeczywistości planeta jest bardzo blisko w Słońcu gotuje się, a woda wyparowuje, jeśli jest Bardzo daleko jest zamrożone.

WARUNKI MIESZKALNE

Ze wszystkich znanych egzoplanet te potencjalnie nadające się do życia to: tylko kilkadziesiąt.. W rzeczywistości nawet u tych, którzy znajdują się w „odpowiedniej odległości” od słońca, nie mówi się, że jest woda. A nawet jeśli tak, to nie jest pewne, czy ta planeta nadaje się do zamieszkania: jej gwiazda mogłaby uniemożliwić życie, emitując duże ilości promieni ultrafioletowych (te, które powodują oparzenia słoneczne) i RTG (te, które w bardzo małych dawkach umożliwiają wykonanie radiogramów).

Kolejnym czynnikiem do zbadania jest temperatura wewnętrzna planety: Jeśli Ziemia stanie się gorętsza, gdy wejdziemy głębiej, odkryte do tej pory egzoplanety mogą nie wystarczyć lub za dużo! Krótko mówiąc, jest jeszcze wiele do zbadania, zanim znajdziemy planetę naprawdę podobną do naszej.

JAK PRZEPROWADZAĆ ANKIETY?

Wysyłanie sond w celu zbadania tych światów nie jest na razie możliwe: dotrzeć do najbliższego, Następny Centauri b, dzięki najlepszym technologiom, jakie mamy dzisiaj, zabrałoby nas… 17150 lat!

Pomysły takie jak Gwiezdny Strzał („Stellar Shot”) może skrócić ten czas do 20 lat dzięki minisondom zasilanym przez świeca zasilana laserem który będzie obracał się z prędkością około 60 000 kilometrów na sekundę. Ale to projekty, które są jeszcze bardzo odległe w czasie. Jedyną konkretną możliwością jest zatem badanie z Ziemi.

Nowe instrumenty zamontowane na teleskopach będą mogły badać gwiezdny co odzwierciedlają krążące wokół nich egzoplanety. Analizując to światło, w rzeczywistości będzie można zrozumieć, z czego składa się jego atmosfera i dowiedzieć się, czy jest tam woda.

Jak widzieliśmy, poszukiwania nowych światów dla ludzkości trwają pełną parą, bo przecież jeśli naprawdę chcemy do nich kiedyś dotrzeć, im więcej o tym wiemy, tym większe prawdopodobieństwo, że faktycznie wylądujemy… na podwójnej powierzchni Ziemi

POLOWANIE NA EXOPIANNET: SPOSÓB TRANZYTU

Najskuteczniejszym sposobem lokalizowania egzoplanet jest: „Metoda tranzytu”. Jeśli spojrzymy na światło gwiazdy przez teleskop, zobaczymy, że zmniejsza się w regularnych odstępach czasu, może planeta orbituje wokół niego: mamy kandydata na egzoplanetę!

Potwierdzenia wymagają inne teleskopy (i metody), ale potrzebna jest cierpliwość: z tysięcy kandydatów odkrytych przez Keplera mniej niż połowa to potwierdzone egzoplanety. Większość z nich to gazowe olbrzymy jak Jowisz. Tamte skalistyraczej są one często znacznie większe niż Ziemia i są nazywane super naziemna.