Witaminy: czym są i dlaczego są dla nas dobre

Tam historia witamin jest starożytna i globalna: cały świat uczestniczył w jej odkryciu. Starożytni Egipcjanie, ponad 3500 lat temu, przeczuwali znaczenie owoców i warzyw dla naszej diety. Następnie, w 1747 roku, szkocki chirurg James Lind zdał sobie sprawę, że owoce cytrusowe są w stanie zapobiegać szkorbutowi, który był wówczas szeroko rozpowszechniony i spowodowany brakiem witaminy C.

Jednak polski biochemik Kazimierz Funk ukuł w 1912 roku słowo witamina, dosłownie „witalna amina”.

CZYM SĄ WITAMINY?

witaminy są bogami mikroelementy niezbędny dla ludzkiego ciała. zachowują się jak koenzymyczyli mali pomocnicy zdolni do przyspieszają i optymalizują procesy chemiczne odbywa się w naszych komórkach. Dzięki jego działaniu nasze kości są mocniejsze, oczy lepiej widzą, nasz układ nerwowy jest bardziej aktywny, a nasza obrona immunologiczna jest skuteczniejsza. Krótko mówiąc, dzięki witaminom jesteśmy silniejsi!

Do tej pory rozpoznano kilka grupy witamin i są nazwane w porządku alfabetycznym. Witaminy możemy podzielić na dwie grupy: Rozpuszczalny w wodzie, czyli które rozpuszczają się w wodzie i rozpuszczalny tłuszcz, które rozpuszczają się w tłuszczu.

Witaminy rozpuszczalne w wodzie obejmują witaminę C i witaminę B. Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach obejmują witaminę A, D, E, K.

CZYM SĄ I GDZIE ICH ZNALEŹĆ?

  • Witamina A (retinol): jest bardzo ważne dla prawidłowego rozwoju tekstylia naszego ciała. Ma działanie przeciwutleniające, czyli neutralizuje złe cząsteczki, które mogą uszkodzić nasze komórki.
    Ponadto poprawia widzenie, utrzymuje zdrową i nienaruszoną skórę i błony śluzowe oraz poprawia układ odpornościowy.
    To jest typowe dla żółto-pomarańczowe owoce i warzywa, takich jak marchew, morele i dynie.
    Ciekawostki: Witamina A jest wrażliwa na ciepło, więc najlepiej spożywać te produkty surowy (zawsze dobrze umyte).
  • Witaminy z grupy B: zawierają 8 mikroelementów.
    – B1 (tiamina)
    – B2 (ryboflawina)
    – B3 (niacyna)
    – B5 (kwas pantotenowy) – B6 (pirydoksyna)
    – B7 (biotyna)
    – B9 (kwas foliowy)
    – B12 (kobalamina).
    Ile dziwnych imion, lepiej zapamiętać je literami! Ta grupa znajduje się w produkty pełnoziarniste (świetne na śniadanie) w rośliny strączkowe, na Suszone owoce jest włączony zielone liściaste warzywa, jak szpinak i sałata.
    Wśród nich bardzo ważna jest witamina B12, która w przeciwieństwie do pozostałych sióstr występuje wyłącznie w: produkty zwierzęce, takich jak mleko, jajka, ryby i mięso. Ta grupa witamin to sprzymierzeniec naszego zdrowia system nerwowy.
  • Witamina C (kwas askorbinowy): ta witamina, być może najbardziej znana, ma wiele pozytywnych funkcji.
    Po pierwsze, jest bezpośrednio zaangażowana w produkcję kolagen, dla których pozwala na utrzymanie zdrowych dziąseł, zębów, skóry i stawów. Posiada również właściwości przeciw anemicznym, ponieważ promuje wchłanianie żelaza w diecie i jest sojusznikiem numer jeden w naszej obronie immunologicznej! To ważne działanie antyoksydacyjneDlatego chroni nasze komórki i działa ochronnie na nasz żołądek.
    Znajdziemy go w owocach cytrusowych, takich jak pomarańcze i cytryny w kiwi, na Jeżyny, Na Słodka papryka jest włączony zielone liście, jak sałata i szpinak.
  • Witamina D: przyjmujemy ją w postaci nieaktywnej, czyli witaminy D3 (cholekalcyferol), aby następnie zostać aktywowana w naszym organizmie. Forma pokarmowa, nieaktywna, znajdujemy w ryba, na Mięso, na sery to jest w mleko. Po wchłonięciu przez jelita aktywuje się na poziomie naszej skóry, dzięki słońcu. Z tego powodu ważne jest, aby codziennie spacerować na słońcu!
    Witamina D jest bardzo ważna dla zdrowie naszych kości i nasze zęby.
  • Witamina E: zawiera grupę witamin, z których najczęstszą jest tokoferol. Ma działanie antyoksydacyjne, czyli chroni nasze komórki przed działaniem niektórych szkodliwych substancji (wolne rodniki). Zajmuje się również prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.
    Znajduje się w oleje roślinne, jak oliwka, w Suszone owoce, na zielone liściaste warzywa jest włączonyawokado.
  • Witamina K: jego nazwa pochodzi od duńskiego słowa Koagulacja lub koagulacja.
    Jego obecność pozwala bowiem na prawidłową syntezę białek z koagulacja, czyli proces, który zachodzi, gdy tworzy się strup, gdy na przykład zrywamy kolana. Znajduje się na zielone liściaste warzywa jest włączony rośliny strączkowe, takich jak fasola, soczewica i ciecierzyca.

ma Zbilansowana dieta A zatem codzienne spożywanie sezonowych owoców i warzyw o różnych kolorach pozwala nam przyjmować wszystkie potrzebne nam witaminy, a tym samym utrzymać nasze ciało w mocy i zdrowiu.

ŹRÓDŁA

  • Reporter żywieniowy, Jack Challem, 1997
  • Wyższy Instytut Zdrowia
  • Epicentrum ISS

Dodaj komentarz