Układ Słoneczny: planety gazowe

dowiadujemy się o planety ziemskie, najbardziej podobne do Ziemi i najmniej oddalone od Słońca. Kontynuowaliśmy eksplorację najbardziej odległych miejsc w naszym układzie planetarnym.

Wypychając nas poza Marsa, zanim dotrzemy do Jowisza, znajdujemy pas asteroid, region Kosmosu wypełniony małymi obiektami skalnymi o nieregularnych kształtach, „pozostałościami” formacji planetarnej, która miała miejsce 4,5 miliarda lat temu Oprócz tego pasa w końcu znaleźliśmy giganci Układu Słonecznego: tutaj są wymienione.

Planety gazowe

JOWISZ: piąta planeta pod względem odległości od Słońca jest tak duża, że ​​mogłaby z łatwością połknąć 1300 Ziem, lub zajmują prawie połowę przestrzeni dzielącej Ziemię od Księżyca. Wyobraź sobie, że jest ogromna kula gazowa: nie ma twardej powierzchni, ale składa się z bardzo zimnej mieszanki (ok. 145°C poniżej zera) w wodór i hel (gaz z balonów). Mimo, że jest gigantyczny, bardzo szybko się włącza – pewnego dnia na Jowiszu trwa krócej niż 10 godzin – i okrąża Słońce w ciągu 12 lat ziemskich.
Karane jest przez bardzo silne wiatry (do 600 kilometrów na godzinę: gorsze niż tornado) i tam też duża czerwona plama widoczne na jego powierzchni jest gigantyczne zaburzenie, nawet większe niż Ziemia. Jowisz ma 63 satelity znanych, z których najsłynniejszy (tzw Satelity medyczne) zostały odkryte w 1610 roku przez włoskiego naukowca Galileo Galilei z teleskopem. nazywają się Ja, Europa, Ganimedes i Kallisto.

SATURN: Pomimo ponad 700 razy większy od Ziemi, ten gazowy kolos ledwie waży 95 razy więcej niż nasza skalista planeta. Jest tak cienka, że ​​wrzucona do wody unosiłaby się . Jest zbyt daleko od Słońca, aby okrążyć go. 29 i pół roku . Jeśli to możliwe, jest bardziej niegościnny niż Jowisz: na Saturnie wiatry, które osiągają i 1800 kilometrów na godzinę , a średnia temperatura wynosi -186°C. Wszyscy znamy go z tysięcy otaczających go pierścieni lodowych i skalnych, których pochodzenie wciąż jest przedmiotem dyskusji (według niektórych są to pozostałości po powstaniu planety).
Saturn też ma wiele księżyce : wiemy na razie 62. Większość rzeczy, które wiemy o tej planecie, zawdzięczamy Sonda Cassini-Huygens, bezzałogowy statek kosmiczny, który od 2004 roku wysyła nam niezwykłe obrazy Saturna, a w szczególności jego satelitów tytan, podobny ze względu na swoje właściwości geologiczne do terenu pochodzenia.

URAN: znajduje się w pewnej odległości od Słońca (ponad 2 miliardy 800 milionów kilometrów ), która jest potrzebna do wykonania orbity wokół niego 84 lata , a jego temperatura wynosi około -214°C. Według astronomów składa się z lodowatej mieszanki wody, metanu i amoniaku, a jej jądro jest skaliste.
Tak duży, że może pomieścić 64 Ziemie, ma bardzo szczególną cechę: sam się włącza jak top, który spadł na bok. Słońce zatem czasami kładzie się bezpośrednio na biegunach, w związku z tym pory roku trwają długo: lato i zima trwają długo. 21 lat! Ma gęstą atmosferę opartą na wodorze, helu i metanie, co sprawia, że ​​wygląda na niebieską i do tej pory dotarła do niej tylko jedna sonda kosmiczna, Podróżnik 2 , który przeleciał nad nim w 1986 roku.

NEPTUN: Bardzo podobny do Urana, ale jeszcze dalej od Słońca (znajduje się średnio ok. godz. 4 miliardy i 500 milionów kilometrów naszej gwiazdy) jest mało znana, ponieważ jest tak daleko. Z tego wiemy, że jest tak duży, jak około. 57 ziem, który jest gazowy ze skalistym jądrem (jak „bliźniak” Uran) i który krąży wokół Słońca około 165 lat ziemskich: nikt z nas na Neptunie nie mógł świętować urodzin! Kolor jasny niebieski intensywny – co spowodowało, że został nazwany na cześć rzymskiego bóstwa morza – wynika z metan obecny w jego atmosferze. Na Neptunie mocno dmuchają burze, przy wietrze do 2100 kilometrów na godzinę, najbardziej brutalny w Układzie Słonecznym. Ma 13 znanych satelitów, z których największy to syrena. Podobnie jak Uran, ma system pierścieni, ale mniejszy i mniej widoczny niż Saturna.

PLUTON: dodaliśmy to tutaj dla wygody, ale Pluton, odległy i na wpół nieznany świat, nie jest częścią gazowych gigantów. Mniejszy niż Księżyc i o wyjątkowo zimnej powierzchni (-230°C) i zamrożone, to dziwne ciało niebieskie potrzebuje 248 lat, aby okrążyć Słońce. W porównaniu z innymi planetami ma przechylony, który przecina Neptune; przez pewien czas jest więc bliżej Słońca niż Neptuna.
Kręci się wokół siebie obracając się do tyłu (ze wschodu na zachód) w 6 dni i 9 godzin i ma księżyc, Charon, podobny rozmiarem do twojego, który jednocześnie zamyka pętlę wokół Plutona. Z tego powodu wielu uważa Charona i Plutona za podwójny system planet. Pomimo tego, że jest tak daleko od Słońca, to głównie skalisty: Ze względu na swoje dziwne cechy, tak różne od innych planet, w 2006 roku Pluton został „zdegradowany” z planety do Planeta krasnoludów. Według astronomów, być może nie uformował się razem z innymi planetami Układu Słonecznego, ale później został „przechwycony” przez swoją grawitację.

Oprócz Neptuna jest tzw Pas Kuipera , „pas” małych lodowych obiektów, być może pozostałości po narodzinach planet, wrzuconych w ten zakątek Wszechświata przez oddziaływania grawitacyjne z gigantycznymi planetami.

Film, którego nie można przegapić: fascynująca podróż do Układu Słonecznego:

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:
Odkryj inne planety Układu Słonecznego: ziemskie