Słońce: jaka jest nasza gwiazda?

O Słońce jest gwiazdą naszego systemu – który nie ma szans nazywa się Układ Słoneczny – i główne źródło życia na Ziemi: bez niego nie moglibyśmy istnieć!

Na przestrzeni wieków fizycy, astronomowie i naukowcy odkryli wiele o tej gwieździe, ale wiele rzeczy wciąż pozostaje dla nas niejasnych. Dlatego NASA wysłała Sonda słoneczna Parker, sonda kosmiczna, która dotrze do korona słoneczna – najbardziej zewnętrzna część gwiazdy – w celu dostarczenia nam przydatnych informacji o tajemniczym wiatry słoneczne.

Tymczasem sonda Parker Solar Probe jest już w historii: to obiekt stworzony przez człowieka, który w listopadzie 2018 roku dotarł do minimalna odległość od Słońca około 40 milionów kilometrów. Drobiazg, jeśli myślisz, że pod koniec podróży będziesz „tylko” 6 milionów kilometrów od gwiazdy.

Ale jakie jest słońce? Pytamy prawdziwych ekspertów

„NIESAMOWITA” GWIAZDA

«Myślimy, że nasze Słońce wciąż tam jest, każdego dnia to samo… ale nie, to niespokojny typ i zmienia się co godzinę, co minutę! Występują w koronie słonecznej gigantyczne eksplozje, który ma moc poza 500 milionów bomb atomowych. Chcemy dowiedzieć się, jak się świecą, az Ziemi nie możemy; to tak, jakby próbować zrozumieć, jak działa silnik, patrząc na jego spaliny. musimy tam pojechać i zobaczyć, co się stanie. „

mówić to Marco Velli, fizyk, który wylądował w Kalifornii w Pizie, al Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA jako jeden z pięciu naukowych liderów epickiej misji Parker Solar Probe.

Pierwszą rzeczą, która nam się ujawnia, jest to, że słońce nie ma granic, ponieważ jest zrobiony z gazu.

„Jest to gatunek wirująca kula plazmowa (jest to szczególny stan gazu, red.), zwłaszcza wodór i hel. Ziemia i my wszyscy jesteśmy zanurzeni w jej tak zwanej zewnętrznej atmosferze. heliosfera. z tej pierwszej sfery naddźwiękowy wiatr, rozżarzony bąbel naelektryzowanego gazu i cząstek przemieszczający się przez przestrzeń międzygwiazdową z prędkością prawie 800 kilometrów na sekundę. Przy tej prędkości dotarcie z Pizy do Los Angeles zajęłoby 12 sekund! Co więcej, nie wiemy prawie nic o wietrze słonecznym: ani jak powstaje, ani jak osiąga tę superprędkość. Mamy nadzieję, że to zrozumiemy dzięki statkowi kosmicznym Parker Solar ».

NASZ GAZOWY GIGANT

Słońce znajduje się w centrum Układu Słonecznego i jest nasze źródło światła i ciepła, wytwarzany przez fuzję jąder atomów wodoru, które go tworzą. Ta reakcja jądrowa tworzy atomy helu i będzie trwać tak długo, jak nasza gwiazda nie zużyje całego wodoru zawiera (około 92% całkowitej objętości; pozostałe 8% to hel i inne pierwiastki). Ale nie martw się: wyczerpanie się wodoru zajmie 4 lub 5 miliardów lat!

Oto zwięzłe podsumowanie główne składniki słońca (od najgłębszego do zewnętrznego).

Jądro: Jądro zajmuje tylko jedną setną całkowitej objętości Słońca, ale stanowi około jednej trzeciej jego masy. To tutaj zachodzą reakcje syntezy jądrowej: Temperatura: 15 000 000°C.

STREFA RADIOAKTYWNA: to obszar poprzecinany przez fotony, które przekazują energię wytwarzaną w jądrze. Ze względu na ogromną gęstość fotony są w sposób ciągły emitowane i ponownie absorbowane. Temperatura: 7 000 000 ° C

STREFA KONWEKCYJNA: rozciąga się od podstawy fotosfery (patrz niżej) do około jednej czwartej odległości od centrum Słońca Energia cieplna jest transportowana w kierunku powierzchni naszej gwiazdy przez prądy gazowe.

FOTOSFERA: Widoczna powierzchnia Słońca, bulgoczący ocean gazu plazmowego. Jego energia opuszcza Słońce w postaci światła.

ATMOSFERA: Atmosfera słoneczna znajduje się nad fotosferą. Z atmosfery energia pochodząca z jądra poszukuje czasami przez tysiące lat otworu, aby opuścić Słońce i rozproszyć się w kosmos.

CHROMOSFERA: Nad fotosferą znajduje się warstwa o grubości 5000 km, której temperatura waha się od około 4500 do 100 000 °C.

KORONA: znajduje się nad chromosferą i rozciąga się w kosmos na miliony kilometrów. Temperatura korony dochodzi do miliona °C.

PLAMY SŁONECZNE: to ciemny obszar fotosfery (u góry po lewej). wyglądają w ten sposób, ponieważ są chłodniejsze niż otaczające je obszary: około 4000 °C wobec średnio 5000.

JAK GORĄCE JEST SŁOŃCE?

Kolejną zagadką, którą chce rozwiązać Velli i inni naukowcy, z którymi pracuje, jest: temperatury: najgłębsza część Słońca, gdzie reakcje Fuzja nuklearna (cztery atomy wodoru łączą się w jeden atom helu) osiąga niesamowitą temperaturę 15 milionów stopni; tam fotosfera (tj. część, którą widzimy) jest raczej znacznie zimniej, mniej niż 6 tys. stopni.

Jeszcze bardziej jednak na zewnątrz, w koronie słonecznej, temperatura idź ponownie w górę i, w zależności od obszaru, waha się od dwóch do 10 milionów stopni: jak to możliwe, jeśli źródło ciepła znajduje się w centrum? A skąd bierze się cała ta energia?

„Wciąż jest wiele do odkrycia – potwierdza Ilaria Ermolli, badaczka zNarodowy Instytut Astrofizyki (INAF) w obserwatorium astronomicznym w Rzymie – Na przykład nadal nie wiemy, jak przewidzieć „Słoneczne burze magnetyczne”. Dziś wiemy, że ruch gazów, z których składa się Słońce, wytwarza pola magnetyczne, które od wewnątrz wyłaniają się w fotosferze. wydają się nam kropki, powstają w cyklu 11-letnim i zmieniają się w czasie. Czasem więc pojawiają się wielkie rozbłyski, jakby ktoś oświetlał bardzo potężną latarnię morską w określonym punkcie słońca i wyrzuty materii słonecznej. Jeśli te wypędzenia nastąpią w kierunku Ziemi to są problemy

Nasza planeta ma silna tarcza przed cząstkami słonecznymi i kosmicznymi, które zostały zbudowane przez ziemskie pole magnetyczne. Ale na biegunach jest słabszy a potężne emisje Słońca są w stanie przeniknąć go i uwolnić energię do górnych warstw naszej atmosfery. W ten sposób polarne zorze polarne.

Ponadto „nasze satelity – wyjaśnia Ermolli – elektrownie, sieci dystrybucji energii i urządzenia elektroniczne mogą ucierpieć i dopóki nie zwariuję

CZŁOWIEK I SŁOŃCE

Słońce zawsze nas fascynowało. Być może dlatego, że od tej małej gwiazdy zależy nasze życie (w galaktyce jest wiele większych i potężniejszych).

jestem tego dowodem megality wzniesiony w czasach prehistorycznych, od neolitu doepoka brązu. są niesamowite skalne filary jak te z Stonehenge, W Zjednoczonym Królestwie. Ale po co one były?

«Około 11 tysięcy lat temu, kiedy rozwinęło się rolnictwo, ludzie zaczęli rozumieć, że cykl roślin zależało to od słońca i trzeba było siać w określonych porach – mówi Elio Antonello, prezydent Włoskie Towarzystwo Archeoastronomiczne i badacz w INAF, Astronomical Observatory of Brera – Ale w tym czasie nie było kalendarza ani pisma: jak zrobić? Starożytni wiedzieli, że punkty, w których słońce wschodzi i zachodzi, zmieniają się w ciągu roku i osiągają tam obie skrajności. przesilenia zimowe ORAZ latem, a następnie odwróć kierunek i wróć. Więc jednym ze sposobów może być sadzenie dwa bieguny wyrównane w kierunku jednej z tych skrajności i używaj ich jako wizjer. Wyobraź sobie, że jesteś rolnikiem: wystarczy wiedzieć, kiedy siać policz dni ponieważ w tym momencie wschodzi słońce. I jak można przesuwać kijki lepiej używaj dużych kamieni. Dlatego megality, takie jak Stonehenge, są często zorientowane na przesilenie”.

Nasza gwiazda odegrała również ważną rolę dla piramidy. „To prawda – potwierdza Antonello – wielkie piramidy są zorientowane według i Punkty kardynalne, który w starożytności można było określić, kiedy Słońce znajdowało się na równonocy. Ale dla starożytni Egipcjanie, gwiazdy lubią Syriusz i pas oriona. Dlatego w niektórych piramidach wąskie tunele wydają się wskazywać bezpośrednio na nie lub konstelację Małego Niedźwiedzia”.

Krótko mówiąc, teraz, gdy mamy zamiar zanurzyć się w słońcu, nasza więź z nim jest jeszcze silniejsza. Być może dlatego, jak wspominał wielki astronom Margherita Hack, jesteśmy stworzeni z tej samej materii co gwiazdy.

TEKSTY TIZIANY MORICONI I NICCOLÒ DE ROSA