Księżyc Galileusza: jak naukowiec opisał naszego satelitę

KSIĘŻYC GALILEO

Wśród wielu naukowców, którzy zajmowali się sprawami niebiańskimi, Galileo Galilei był z pewnością jednym z najważniejszych w historii, zdolnym do wyrzucenia podstawy metody naukowej i tak „rewolucyjny”, że wziął wynalazek z Holandii – teleskop – i skierował go na gwiazdy.

Dzięki temu prostemu gestowi Galileusz utorował drogę do nowego kierunku odkryć astronomicznych, które ujawniłyby tajemnice nieba. Oczywiście Księżyc był jednym z pierwszych astronomicznych „obiektów”, które należało zbadać…

OPIS

Galileusz natychmiast zainteresował się naszym satelitą, a jego obserwacje doprowadziły do ​​pierwszego naukowo dokładnego opisu cechy księżycowe.

Wszystkie rozważania na temat księżyca Galileusza – których na zdjęciu u góry artykułu widzimy szkice narysowane przez samego włoskiego naukowca – zostały zebrane w 1610 r. w traktacie łacińskim, Sidereus Nuncjusz (przetłumaczyć jako „Posłaniec Gwiazd”), ale jedna z najsłynniejszych rozważań dotyczących obiektu księżycowego pojawiła się w liście z 1611 r. do Gallanzone Gallanzoni.

„Godzina – napisał Galileusz – mówiąc krótko, czego potrzebuję, mówię, że do tej pory, wraz ze wszystkimi poprzednimi filozofami i astronomami, mam na imię luna to ciało, które będąc dla natura zdolna do przyjmowania i zatrzymywania, bez przepuszczania, światło słoneczne, na które jest stale wystawione, staje się w ten sposób widoczne dla nas pod różnymi postaciami, ponieważ znajduje się w różnych pozycjach w stosunku do słońca i my, które figury, Ostatnia godzina, półokrągła godzina eti okrągła godzina, świadczy nam o tej kulistej i kulistej istocie: io tym ciele, oświetlonym przez słońce i widzianym przez nas, większość filozofów wierzyła dotychczas, że powierzchnia jest czysta, zwięzła i absolutnie kulista; a jeśli ktokolwiek powiedział, że uważa, że ​​jest on surowy i górzysty, miał reputację mówiącego bardziej bajecznie niż filozoficznie. Otóż, z tego samego ciała księżycowego, widzianego przez nas w oświetleniu słonecznym, twierdzę, że pierwszy, już nie wyobraźnią, ale zmysłowym doświadczeniem i koniecznym dowodem, jest powierzchowny. pełen niezliczonych ubytków i wzniesieńtak widoczne, że znacznie przewyższają ziemskie tereny górskie”.

Krótko mówiąc, w tym tekście napisanym staro (i skomplikowanym) włoskim Galileusz wyjaśnia główne cechy Księżyca:

• Staje się widoczny w zależności od ekspozycji na światło słoneczne
  • To kula („kulisty i kulisty”)
  • Ma nierówną powierzchnię, ale poprzecinaną kraterami i kilkoma pasmami górskimi.

Prawdopodobnie teraz taka lista wydaje się wielkim banałem, ale na razie była szokującą nowością, do tego stopnia, że Kościół, nie chcąc zmieniać swego świeckiego stanowiska w stosunku do kosmosu i jego przedukonstytuowanego porządku, zaciekle sprzeciwiali się odkryciom Galileusza, zwłaszcza gdy zaczęli mówić o Ziemia krążąca wokół Słońca a nie odwrotnie.